Interaktioner och Leads

Interaktioner och Leads
- Full kontroll på dina potentiella kunder!


På din statistiksida på Klicket har du en fullständig lista över de interaktioner (leads) du fått. Interaktionerna samlas in rapporteras direkt varje dag, men det kan ta en till två dagar innan resultaten visas i totalen på din statistiksida. Alla interaktioner är (om så önskas) fullt integrerade med våra notiser.

✓ Webbaserat och lättillgängligt

✓ Enkelt och användarvänligt

✓ Ingår i Klicket Säljpaket

Antal visningar och klick för dina fordon!

Utförlig statistik som hjälper ditt företag att ta rätt beslut - nu med ännu fler parametrar! Med Klickets Statistiksidan kan du se klick, leads och visningar för din butik och dina fordonsannonser - samt vad du som säljare kan göra för att få ännu fler besök/klick.


Få full kontroll på dina annonser och jämför enkelt olika perioder för att se vad som funkar bäst för ditt företag!


Ingår i Klicket Säljpaket.

Klicket-Sa-ljpaket_Statistiksida_Admin_Publiceringsverktyg_Sa-lda_Fordon_Ma-rken_statistik-data-a-terfo-rsa-ljare
Interaktioner-och-Leads-för-fordon-på-klicket.se_ingår_i_Klicket-Säljpaket

Vad är Leads, Interaktioner och Konverteringar?

Här reder vi ut de vanligaste begreppen inom statistik och annonsvisningar. Exempelvis är det många som blandar ihop leads och prospekt, vilket faktiskt är två helt skilda saker. Nedanför kan du se en enkel sammanställning av respektive ord och vad de betyder.


B2B-försäljning

B2B är en förkortning och står för (Business-to-Business). B2B-försäljning betyder att företag säljer produkter eller tjänster till andra företag.


Det finns två vanliga säljmodeller, den ena är B2B (Business to Business) och den andra är B2C (Business to Customer). Det som skiljer dessa modeller åt är helt enkelt vem du säljer till.


B2C-försäljning

B2C är en förkortning och står för (Business-to-Customer). B2C-försäljning betyder att företag säljer produkter eller tjänster till privatpersoner.


De två vanligaste säljmodellerna är B2C (Business to Customer) och B2B (Business to Business). Det som skiljer dessa modeller åt är vem man säljer till.


Idealkund

En idealkund är en person, organisation eller företag vars behov möts av det du kan erbjuda.


Interaktioner

Interaktion betyder samverkan, samspel eller ömsesidig påverkan. Termen används inom många, vitt skilda områden. Inom socialpsykologi studerar man social interaktion, möten mellan människor och/eller grupper av människor. Inom försäljning betyder det vanligtvis någon typ av koppling mellan säljaren och potentiella kunder.


Exempelvis: Hur många gånger användare som klickar på din annons på Klicket, delar din annons i sociala medier eller kollar kartan för vägbeskrivning.


Konvertering (eller konvertera)

Konvertering är enkelt förklarat att få besökaren (t.ex. på din webbplats eller i säljlokalen) att göra det du vill att de ska göra. Inom försäljning brukar detta betyda att du får kunden att köpa din produkt eller tjänst. Att konvertera en kund betyder helt enkelt att du skapar en försäljning till kunden.


Exempelvis: Hur många gånger användare skickar intresseanmälan, e-post till dina säljare eller ringer från någon av dina annonser på Klicket.


Leads

Inom försäljning är lead en potentiell kund. Ett leads definieras därför som en person, organisation eller ett företag som liknar en idealkund med potentiellt intresse av ditt företags produkter eller tjänster. Leads är i grund och botten bearbetad data som man har filtrerat och förfinat. Den enklaste beskrivningen av leads är någon inom ditt marknadssegment (som du har fått kontaktuppgifter till) som potentiellt går att konvertera till en kund.


På svenska råder viss förvirring och oenighet om huruvida leads avser en mer eller mindre kvalificerad potentiell kund jämfört med ett prospekt.


Prospekt

Enkelt förklarat är ett prospekt är en person som har interagerat med ett erbjudande genom att visa sitt intresse för en produkt, tjänst eller ett sälj/marknadsföringsmaterial.


Exempel: En person har anmält sig till ett nyhetsbrev eller skickat en intresseanmälan på ett fordon, alternativt bokat in sig på en service via företagets hemsida. Det vill säga en person som du har fått kontaktuppgifter till och som är intresserad av någon av dina produkter eller tjänster.


Klick

När någon klickar på en länk till din annons, t.ex. på den lila rubriken eller telefonnumret i en fordonsannons, så räknar Klicket det som ett klick.


  • Ett klick räknas även om personen inte når din webbplats, till exempel om den inte är tillgänglig för tillfället. Därför kan du se en skillnad mellan antalet klick på din annons och antalet besök på din webbplats. 
  • Klicket kan indikera hur väl din annons tilltalar personerna som ser den. Det är mer sannolikt att användarna klickar på relevanta annonser med proffsiga bilder.
  • Ett besök registrerars om klicket på din produktannons leder till en målsida på en dator, en surfplatta eller en mobil.
  • På statistiksidan kan du se klickfrekvensen, som visar hur många av de personer som har sett din annons som också klickar in på den. 


Exempelvis: Totalt antal klick på dina produkter på Klicket som ledde till besök i dina annonser eller butiken.


Visningar (Exponeringar)

En visning (eller exponering) innebär att en användare har sett din annons eller butik på Klicket.


Exempelvis: Totalt antal gånger som dina produkter visades på Klicket.

Våra Interaktionsmätvärden på Klicket

Här nedan förklarar vi våra mätvärden för din statistiksida på Klicket.se. Vi sammanställer alla interaktioner som din webbutik och dina annonser levererar och presenterar dem på ett utförligt och smart sätt så att du kan se precis hur du presterar. Nedanför kan du läsa mer om Klickets mätvärden och hur vi samlar dem.



Alla interaktioner

Hur många gånger användare ringer, skickar e-post, skickar, intresseanmälan, delar din annonser, ber om vägbeskrivning eller klickar på din webbplats från dina annonser eller din butiken företagsprofil på Klicket.


Klick på webbplats eller butik

Hur många gånger användare klickar på din webbplats (eller din butiks företagsprofil) på Klicket.


Sociala medier (delningar)

Hur många gånger användare delat dina annonser eller butikens företagsprofil på Klicket i sociala medier som Facebook, Instagram, LinkedIn,TikTok, osv.


Telefon (samtal)

Hur många gånger användare ringer från dina annonser eller butikens företagsprofil på Klicket.


Intresseanmälan eller E-post

Hur många gånger användare skickar meddelanden (Intresseanmälan eller e-post till dina säljare) från dina annonser eller butikens företagsprofil på Klicket.


Vägbeskrivning (karta)

Hur många gånger användare ber om vägbeskrivningar från dina annonser eller butikens företagsprofil på Klicket.


Köp Online
Hur många gånger användare köpreserverat någon av dina annonser på Klicket.


Klick

Totalt antal klick på dina produkter på Klicket som ledde till besök i dina annonser eller butiken.


Visningar (exponeringar)

Totalt antal gånger som dina produkter visades på Klicket.

Interaktioner-och-Leads-för-fordon-på-klicket.se_ingår_i_Klicket-Säljpaket
Interaktioner-och-Leads-för-fordon-på-klicket.se_ingår_i_Klicket-Säljpaket
Interaktioner-och-Leads-för-fordon-på-klicket.se_ingår_i_Klicket-Säljpaket

Full kontroll

✓ Jämför fordonsdata och olika perioder!

Enkla sammanställningar

✓ Få reda på data du inte hade koll på innan!

Enkelt att förstå

✓ Lätt att läsa av, hjälper dig att bli ännu bättre!

Vill du veta mer?
- Kontakta oss på 020-89 92 40 eller annonsera[at]klicket.se.
Du kan även beställa ditt Säljpaket direkt online med några få klick:

Beställ online: Klicket Säljpaket
Share by: